Ciałożyczliwy Kalendarz 2021 – Wyzwanie listopadowe

Cześć!

W tym miesiącu zapraszam Cię do codziennego wyrażania wdzięczności za jedzenie. Myślę, że takie ćwiczenie przygotuje Cię doskonale przed grudniem i świętami. Jedzenie wbrew obiegowej opinii nie jest jedynie paliwem, a człowiek jest dużo bardziej złożoną istotą niż samochód czy rakieta. Jedzenie od pierwszych chwil naszego życia spełnia dużo więcej funkcji niż tylko zaspokojenie głodu.

Jedzenie określonych potraw jest ściśle związane z naszą kulturą i tradycją. I nie są to zazwyczaj fit potrawy. Jak sądzisz, czy będąc na diecie i starając się jeść zdrowo można sobie pozwolić na kawałek tortu urodzinowego z wysokokaloryczną śmietaną i dużą ilością cukru? Oczywiście, że tak! Są też babcine pierogi polane tłuszczykiem i pierwsza randka w pizzeri. Wtedy kalorie mają drugorzędne znaczenie. Jedzenie ma moc pocieszania i zbliżania do siebie ludzi. I nie ma w tym nic złego. Jeśli zakazujemy sobie okazjonalnego sięgania po jedzenie, które nie jest przewidziane w naszym planie dietetycznym, skazujemy się na przeżywanie nieprzyjemnych uczuć, a być może nawet późniejsze epizody objadania.

Zadanie:

Spróbuj codziennie wyrazić wdzięczność wobec jedzenia. To prawdziwy przywilej mieć pełną pyszności lodówkę. Mieć babcię, która częstuje pierogami i przyjaciółkę, z którą można wyskoczyć na ciacho. Zamiast myśleć o jedzeniu w kategorii “grzeszków” czy “cheatu” pomyśl za co jesteś wdzięczna. Spróbuj codziennie wyrazić wdzięczność wobec jedzenia. 

Cel: Rozszerzenie perspektywy postrzegania jedzenia. Zmniejszenie ilości odczuwanych negatywnych uczuć przy jedzeniu.

Potencjalne trudności:

Zero- jedynkowe myślenie o jedzeniu może stanowić przeszkodę w wykonaniu ćwiczenia. Osoby mające skłonność do ortoreksji nie będą potrafiły uwolnić się od myślenia o jedzeniu jedynie w kategorii wartości odżywczych. Najlepiej skonsultować się z psychologiem-psychodietetykiem.

Praktyka czyni mistrza.