Ciałożyczliwy Kalendarz 2021 – Wyzwanie lipcowe

Cześć!

W tym wakacyjnym miesiącu zapraszam Cię do doświadczenia związanego z jedzeniem w sposób uważny. Lipiec przynosi ze sobą wiele okazji do jedzenia przeróżnych sezonowych pyszności od owoców, przez lody czy wakacyjną pizzę. Jeśli jedzenie tych produktów powoduje u Ciebie wyrzuty sumienia czy obawy przed przytyciem to doświadczenie jest stworzone dla Ciebie! 

Zadania:

W tym miesiącu postaraj się codziennie podejść do jedzenia z ciekawą uważnością. Szczególnie proponuję Ci się skupić na tych produktach, które wywołują w Tobie największe poczucie winy. W trakcie jedzenia staraj się doświadczać pokarmu w sposób świadomy, wszystkimi zmysłami:

  • skup się na tym, jak jedzenie wygląda (spójrz na nie z dziecięcą ciekawością)
  • następnie skoncentruj się na dotyku – połóż jedzenie na dłoni i poczuj jego ciężar i fakturę
  • powąchaj je – możesz zamknąć oczy by się nie dekoncentrować
  • wreszcie posmakuj, postaraj się to zrobić pomału

Uważne jedzenie jest kluczowym elementem budowania z nim zdrowej relacji. Spróbuj zjeść/ wypić chociaż jedną rzecz w ciągu dnia w taki sposób.

Potencjalne trudności:

Pierwszą przeszkodę mogą stanowić pojawiające się oceniające myśli. “Nie powinnam tego jeść”, “Mogę od tego przytyć” itp. itd. To nie są uważne myśli związane bezpośrednio z doświadczeniem jedzenia. Kiedy się pojawią, zauważ po prostu ich obecność i wróć do koncentrowania się na ćwiczeniu. Jedzeniu powinna towarzyszyć satysfakcja. Na talerzu nie ma miejsca na poczucie winy, wstydu czy lęku.

Kolejną przeszkodą w uważnym jedzeniu może być pośpiech i uczucie głodu. To nie są dobrzy doradcy jeśli chodzi o jedzenie uważne. Dlatego na uważny posiłek wybierz czas, kiedy nie jesteś bardzo głodna i kiedy masz chwilkę dla siebie. Z czasem, gdy nabierzesz wprawy, będzie Ci łatwiej praktykować w różnych okolicznościach.

Polecam też mój artykuł na blogu dotyczący zasady 80/20 w diecie oraz podcast “Psychodieta” pod tym tytułem.